بررسی فرضیه های مختلف در زمینه ریشه تاریخی نژاد قشقایی بخش اول:
در مورد وجه تسمیه قشقایی تا کنون نظرات مختلفی ارائه شده است،با آن که برخی بی پایه واساس میباشد امابعضی نیز قابل توجه وتامل برانگیز است.لیکن هیچ یک از این نظریه ها به اثبات نرسیده است.
?فرضیه قاچ قایی یا قاچماگ:
برخی معتقدند که کلمه قشقایی از دو واژهی قاچ قایی (حسینی فسایی،۱۳۴۰وکیهان ۱۳۱۰)به معنی گریخته واز مصدر ترکی قچمک یعنی فرار کردن در ترکی آغوز،کاشماک در ترکی استانبولی وقاشماک در ترکی آذری وباکویی است(طالبی ۱۹۳۳)که در فارسی به قاشقا وقشقا تبدیل شده وبا پیوند یای نسبت فارسی به صورت قشقایی درآمده است.میرزا حسن فسایی صاحب فارسنامه ناصری درباره نام قشقایی معتقد است که : ” کلمه ریشه ای این نام واژه تُرکی ” قاچ قایی ” به معنای گریخته بوده است . و در این باره چنین می نویسد : چون ” ایل خَلَج ” از اراضی ممالک ” روم ” به خاک عَراقِ عَجَم آمدند ، گروهی از آنها فرار کرده در مملکت فارس توقف نمودند و مردمان خَلَج این گروه را ” قاچ قایی ” گفتند . یعنی گریخته و بعد از تغییراتِ لفظی قشقایی شد .
این نظر را نمیتوان پذیزفت،زیرا اگر قشقایی تحریف تلفظ نادرستی ازقاچماق محسوب شود چنین به نظر میرسد که در تغییرات لغوی کلمه قاچماقی برای ترک زبانان ساده تر است ودلیلی ندارد که غلط تلفظ شود(روحانی ۱۳۷۱).ازسوی دیگر فرار از معرکهها از صفات ناپسندی است که در بین قشقاییها نکوهیده وحاکی از بزذلی وناتوانی است.مشکل میتوان گفت که ایل این صفت مذموم را به عنوان اسم برای خود پذیرفته باشد،واگر بر فرض چنین بوده،در دوره اقتدار ایل امکان تغییر آن وجود داشته است وقطعا ایلخانیهای مقتدری چون جانی خان قادر بوده اند تا نام نامطلوب را تغییر دهند.
?نظریه قشقایی به عنوان گروهی از ترکمانان:
میرزا جعفر خورموجی ملقب به ” حقایق نگار ” در کتاب حقایق الاخبار خود ذیل وقایع سال ۱۲۶۷ هجری قمری چنین می نویسد : وجه تسمیه ایشان به قشقایی آنچه از آثار و سیر ظاهر و آشکار میشود این است که این طایفه از ترکمانان ” دشت قُبچاق ” بوده و با ” اتابکان سُلغُری ” به این مرز و بوم به اتفاق آمده اند ، چون از تیره ” طایفه یَموت ” که مسمی به ” قشقه ” میباشند لهذا به قشقایی مسمی شدند.
در رد این نظریه باید گفت از آنجا که هیچ تشابهی میان آداب و رسوم لهجهی قشقاییها وترکمنها دیده نمیشود،بعید است که بتوان این اندیشه را پذیرفت.نظریهی کاملا بی اساس نیز توسط برخی نیز مطرح شده است که کلمهی قشقایی را از دو جزو(قاش)و(قایی)میدانند کهجزو نخستین به معنای ناصیه،پیشانی،پیشقراول،پیشتازو پیشرو،و (قایی)یکی از طایفههای ۲۴گانه اغوز است(محمد زاده،۱۳۷۷).در منابع موجود دربارهی طایفههای اغوز هیچ اشارهای به این موضوع نشده است واز آن گذشته تیرههایی از اغوز ازجمله بیگدلی وایگدر امروز در ایل قشقایی وجود دارند که به نام خوانده میشوند.در صورتی که این نظریه قرین به صحت بوددلیلی نداشت نام طایفه قایی به قشقایی تبدیل شود.
ادام
بررسی فرضیه های مختلف در زمینه ریشه تاریخی نژاد قشقایی بخش دوم:
?ظریه قشقایی ها بعنوان نژادی از سلسله آق قویونلوها:
ناصرخان قشقایی رئیس ایل قشقایی درباره تاریخچه ایل گفته است «اسناد کتبی در دست نداریم ، اما آنچه سینه به سینه به ما رسیده است ، اینکه اجداد ما به دنبال ” چنگیزخان ” که در سایه جنگهای خویش لقب جهانگشای گرفت و فرمانفرمای آسیا شد آمده اند . ابتداء در دامنه های ” جبال قفقاز ” استقرار یافتند. اما اندکی بعد به حوالی اردبیل، نقل مکان کردند. از نژاد تُرکند و از اولاد طایفه ” آق قوینلو ” یعنی صاحبان گوسفندان سفید . تنها ایلی که توانست سپاه ” تیمور ” را بشکند ، همین ایل بود ..
?نظریه «قشقایی به معنی سواران دارای اسبان پیشانی سفید»:
گروهی از مورخان و زبانشناسان واژه قشقه(غنی،۱۳۶۱)را به معنی اسب یا حیوان پیشانی سفید یا خالی که در پیشانی حیوانی مثل اسب،گوسفند و بز وجود دارد،میدانند.طرفداران این نظریه بر این باورند که سواران قشقایی اسبان پیشانی سفید خود را خوش یمن میدانستند و معتقد بودند که فتح وپیروزی به ارمغان میآورد،به همین سبب آنها به(قاشقا آتلی لار)قشقه سواران معروف شدند و به تدریج از ترکیب دو واژه قشقه و آتلی و کلمهی قشقالو یا قشقالی وکم کم پسوند ترکی(لی) و (لو) به یای نسبت در فارسی تبدیل شد و به این ترتیب واژهی قشقایی به وجود آمد.[قاشقاآتلی، قاشقاتلی، قاشقالی ،قاشقایی، قشقایی]
تعبیر دوم از مستشرق روس «واسیلی ولادیمروویچ بارتولد» است که در جلد چهارم دایره المعارف اسلامی در مورد کلمه قشقائی چنین نوسته است: ” مکان اصلی قشقائی ها نا معلوم است. در زبان ترکی غربی کلمه قاشقا به معنای خال سفید در پیشانی حیوانات مانند اسب و گوسفند و گاو و امثال آن است . همچنین این لغت به معنی پهلوان پر دل و جرات و نترس می باشد. شاید کلمه قشقائی مشتقی از این کلمه باشد به خصوص اسب پیشانی سفید. بنا بر این مشکل است که ماخذ این کلمه از کاشمر یا قاچقائی را قبول کرد.”
در کتاب «سلطان کوهستان ها» از قول ملک منصور قشقائی آخرین ایل بیگی ایل قشقائی چنین نقل شده است . ” ما ترک زبان و از نژاد ترکان هستیم. برخی میگویند ما از اعقاب ترکان غز هستیم و برخی میگویند ، نام ما از “قاشقا” گرفته شده است که به معنی اسب پیشانی سفید گفته می شود. پاره ای میگویند این کلمه از “کاشغر” گرفته شده است”.
ادامه دارد …
شیوا بختیاری
قشقایی اشتباه است درست قاشقایی از دو کلمه قاش+قایی IYI این علایم خطوط قایی است که در قبرستان قشقایها به وفور یافت میشود وبعدها عده ای دیگر از اوشار(افشار ).بایات یا بیات ایگدر یا ایغدر و… از نوادگان اغوز خان پسر یافث بن نوح اضافه شدند ما تیمره در نزدیکهای خمین واراک مربوط به بالای ۴۳۰۰سال قبل داریم
مثل اینکه عدهای مشاهده شده با نفوذ در بین قشقایها برای ما تاریخ می نویسند بدون اینکه قشقایی باشند
http://www.cloob.com/c/mafaxerazarbaycan13/102179353/%D8%A7%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA_%D9%82%D8%AF%D9%85%D8%AA_%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%D9%87_%D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D9%86_%D8%AF%D8%B1_%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7_%D8%A7%D8%B2_%D8%B1%D9%88%DB%8C_%D8%AA%D9%85%D8%BA%D8%A7_%D9%87%D8%A7
http://www.cloob.com/c/mafaxerazarbaycan13/102179353/%D8%A7%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA_%D9%82%D8%AF%D9%85%D8%AA_%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%D9%87_%D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D9%86_%D8%AF%D8%B1_%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7_%D8%A7%D8%B2_%D8%B1%D9%88%DB%8C_%D8%AA%D9%85%D8%BA%D8%A7_%D9%87%D8%A7
http://www.cloob.com/c/mafaxerazarbaycan13/102179353/%D8%A7%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA_%D9%82%D8%AF%D9%85%D8%AA_%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%D9%87_%D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D9%86_%D8%AF%D8%B1_%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7_%D8%A7%D8%B2_%D8%B1%D9%88%DB%8C_%D8%AA%D9%85%D8%BA%D8%A7_%D9%87%D8%A7
اثبات قدمت دیرینه تورکان در دنیا از روی تمغا ها و علایم اورخون :
آثار پیدا شده از تیمره با قدمت ۴۳۰۰ سال
در تیمره ( مکانی در استان اراک نزدیک محلات – ایران) – قدیمی ترین مکان از نظر یافته های تاریخی
این آثار Tamğa (damğa هستند که به تمغا نیز مشهور هستند و در واقع علایم و نشان هایی هستند که به عنوان علامت و نشان بر اسناد، نامهها و فرمانها میزدند!
تصاویر توسط پرفسور ناصری فر گرفته شده و علایم نیز از کتاب دیوان الغات تورکی محمود کاشغری آورده شده است
IYI tamgası که در خط اورخون ( دو علامت کنار به معنی “س” و حرف وسطی به معنی “ل”) می باشد
که در تصاویر به زیبایی دیده میشوند!!
این علایم از علایم مغولی – تورکی میباشند و اغلب یه حروف اورخون نوشته شده اند .
و از این رو میتوان اثبات کرد که حضور تورکان در فلات ایران قدمتی بیش از ۴۳۰۰ داشته و این علایم نیز علایم به کار رفته توسط آنها میباشد
البته من فقط به یکی از این تمغا ها اشاره کردم
توضیحات برای تصویر دوم
علایم خطی که در ایران متعدد کشف گردیده و شبیه آنها در کشورهای ترک زبان از مغولستان، قفقاز ، ازبکستان، جمهوری آذربایجان تا کشور ترکیه قابل رصد است. جالب آنکه خیلی از آنها در کشورهای مذکور به نام تمغاها و خطوط ترکی باستان شناخته می شوند و امروز هم کاربست های متعدد دارند. این علایم خطی در ایران حداقل متعلق به ۲۳۰۰ ق.م است که به خطوط Linear معروف هستند. این علایم برای نخستین بار است که در ایران کشف و معرفی می شود، که نشان از یک همبستگی فرهنگی و ریشه های مشترک دارند!! — محل کشف سنگ نگاره ها: تیمره — کشف و عکس: محمد ناصری فر
حتی قدمت برخی سنگ ها در تیمره به ۵۰۰۰ سال نیز میرشد اما سنگ های علایم یافته شده تمغا قدمتی ۴۳۰۰ دارند : استادمحمد ناصری فرد ( دکترای باستان شناسی هنر- از مالزی )
از این رو میتوان اثبات کرد که حضور تورکان در فالت ایران قدمتی بیش از ۴۰۰۰ سال داشته باشد
، قبل از ورود اقوام هندواروپایی به ایران
تصویر آخر الفبای اورخون
خود قضاوت کنید
https://www.facebook.com/mohamad.naserifard.5
http://آثار اورخون و ۲۴ بویو اغوز در قبرستان قشقایی ها
بیریمجی گؤرونتو
Howreh kendi-Çardaçirik ocaqi
Aslinda Qayı tamğasıdır
ایکیمجی
Qaşqayda İğdir ocaqi-Şekerlular da ele bu ocaqi işledirler
Aslinda Yaparlı tamğasıdır
اوچومجو
bu herf orxunda iç-çi herfidir
Aslında Salur tamğasıdır
bilmeyrem Qaşqayda hani tirenindir
دوردومجو گؤرونتو
bu tamğayı Aslenglı(Aslanlı) tayfasi işledir
bu herf orxunda ñ herfidir.Avşar tamğasına benzeyir
بو شکیل لردن چوخ دور و لازیم کی بونلار گؤه چالیشمالار اولسون دیم کی بو یازی تی لار قدیمی قبیر داش لاریندا دا بولونوب دور کی اونلارین قیدمتی تورک ائلی نین قیدمتینه عایید دیر
بولار علامه دیر تورک ائل لرین هر ائلین علامه سی واردی بولار اوغوز بویولاری دیر ۲۴ اغوزو بویو
یانی هر اوغوز ائلی بو علامه سیواردیر گؤرسئدیر کی قبیر داشی صاحیبی هانسی ائل دن دیر ؟؟ و اغوزون هانسی ائلین نن دیر؟/c/mafaxerazarbaycan13/114589370
http://www.cloob.com/c/mafaxerazarbaycan13/114589370
http://www.cloob.com/c/mafaxerazarbaycan13/114589370
http://www.cloob.com/c/mafaxerazarbaycan13/114589370
http://www.cloob.com/c/mafaxerazarbaycan13/114589370
آثار اورخون و ۲۴ بویو اغوز در قبرستان قشقایی ها
بیریمجی گؤرونتو
Howreh kendi-Çardaçirik ocaqi
Aslinda Qayı tamğasıdır
ایکیمجی
Qaşqayda İğdir ocaqi-Şekerlular da ele bu ocaqi işledirler
Aslinda Yaparlı tamğasıdır
اوچومجو
bu herf orxunda iç-çi herfidir
Aslında Salur tamğasıdır
bilmeyrem Qaşqayda hani tirenindir
دوردومجو گؤرونتو
bu tamğayı Aslenglı(Aslanlı) tayfasi işledir
bu herf orxunda ñ herfidir.Avşar tamğasına benzeyir
بو شکیل لردن چوخ دور و لازیم کی بونلار گؤه چالیشمالار اولسون دیم کی بو یازی تی لار قدیمی قبیر داش لاریندا دا بولونوب دور کی اونلارین قیدمتی تورک ائلی نین قیدمتینه عایید دیر
بولار علامه دیر تورک ائل لرین هر ائلین علامه سی واردی بولار اوغوز بویولاری دیر ۲۴ اغوزو بویو
یانی هر اوغوز ائلی بو علامه سیواردیر گؤرسئدیر کی قبیر داشی صاحیبی هانسی ائل دن دیر ؟؟ و اغوزون هانسی ائلین نن دیر؟
http://www.cloob.com/u/esmail_r/120385376/%D9%87%D9%85%D9%87_%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8_%D8%A8%D8%A7_%D8%B0%DA%A9%D8%B1_%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9_%D8%AF%D8%B1_%D8%B2%DB%8C%D8%B1_%D8%B5%D9%81%D8%AD%D8%A7%D8%AA_%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87_%D8%B4%D8%AF%D9%87
http://www.cloob.com/u/esmail_r/120385376/%D9%87%D9%85%D9%87_%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8_%D8%A8%D8%A7_%D8%B0%DA%A9%D8%B1_%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9_%D8%AF%D8%B1_%D8%B2%DB%8C%D8%B1_%D8%B5%D9%81%D8%AD%D8%A7%D8%AA_%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87_%D8%B4%D8%AF%D9%87
http://www.cloob.com/u/esmail_r/120385376/%D9%87%D9%85%D9%87_%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8_%D8%A8%D8%A7_%D8%B0%DA%A9%D8%B1_%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9_%D8%AF%D8%B1_%D8%B2%DB%8C%D8%B1_%D8%B5%D9%81%D8%AD%D8%A7%D8%AA_%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87_%D8%B4%D8%AF%D9%87
لطفا نظر ما را هم بخوانید